Lada 2101

Gyártmány:                                    Ladajarmulogo1

Típus:                                             2101

 

Gyártási év:                                   1979

Gyártási időszak:                           1970. október-1987.

Motor:                                             soros, 4 henger

Lökettérfogat:                                 1293 cm3

Furat / löket:                                   79/66 mm

Kompresszió arány:                       8,8:1

Teljesítmény:                                  49,3 kW 67 LE

Forgatónyomaték:                          94,1 (9,6 mkg )

Gyorsulás:                                      20 s

Végsebesség:                                143 km/h

Önsúly                                            955 kg

Összsúly:                                        1355 kg

Hosszúság:                                     4043 mm

Szélesség:                                      1611 mm

Magasság:                                      1382 mm

Fogyasztás:                                     7,8-11,5 l/100km

Gyártási hely:                                  Szovjetunió

 

1966. augusztus 14-én A.M. Tarasov szovjet autóipari miniszter és Vittorio Valletta Fiat vezér megállapodik egy autógyár építéséről a  Szovjetunióban. „Az évszázad üzlete.” Az aláírt szerződés alapján 1967 januárban, Sztravropolban, a Volga mellett, a 370 m magas Zsiguli hegy közelében, a semmiből kinőtt várost egy olasz kommunista vezetőről, Togliattiról nevezték el. Az autógyárban, amely a Szovjetunió idejében a legkorszerűbb személyautógyár, a Fiat 124 típusnak (amely 1966-ban az „év autója” címet kapta) átdogozott változatát kezdték el gyártani 1970-től. Az első autó 1970. áprilisában gördült le a szerelőszalagokról, miközben még javában folyt a gyár építése. 5000 építőmunkás, több mint 2.000.000m2 csarnokot épített fel, melyekben összesen 150 km hosszúságú futószalagon, 5000 egységben, és 200 automatikus vonalból álló gépsoron indulhatott meg az autógyártás.

A Fiat 124 motorja szintén 1,2 literes, de OHV konstrukció volt, szemben a Zsigulival, amely OHC kialakítású motor lett. Az olasz eredetinek 12 cm volt a szabadmagassága, ezzel szemben az orosz változat 17 cm. A nagyobb szabadmagasság, és a megnövekedett első tengely terhelése az Év Autójának teljesen új menettulajdonságokat kölcsönzött. A Fiat 124-es dinamója helyett hatékonyabb és praktikusabb generátor gondoskodik.

1974 közepén kezdték el gyártani a 21011 típusjelzésű kis mértékben modernizált típust, amelynek egyik fő tulajdonsága, újdonsága, hogy a megszokott 1200-es motor helyett egy erősebb 1300-as motorral szerelték. Az új típusokon található főbb karosszéria változások: a lökhárítón vízszintesen végigfutó gumi csík kialakításra kerül mindkét oldalon, a C oszlopon egy-egy szellőzőnyílás, ennél a típusnál is (a 2103-hoz hasonlóan) megjelent a fékfolyadék jelző lámpa, nagyobb méretű külső tükörrel szerelték (már az ajtóra rögzítve). Amikor a 2101-es típus alapváltozatának gyártását leállították, akkor ezen módosított karosszériába szerelték a jól megszokott 1200-as motorokat is. A motorváltozattól függően 1200S, 1300S típus nevet kapták, és váltották le végleg az első szériás 2101-es 1200-es Zsigulikat.