MZ

Gyártmány:                                     MZjarmulogo1

Típus:                                              TS 125 de luxe

 

Gyártási év:                                     1982

Gyártási időszak:                            1973-1985

Lökettérfogat:                                 123 cm

Furat / löket:                                    52/58 mm

Motor:                                              Kétütemű, egyhengeres, léghűtéses

Teljesítmény:                                  10LE/6100 ford/perc

Végsebesség:                                 100 km/h

Gyártott mennyiség:                        kb. 200 000 db

Gyártási hely:                                  Zschopau, Németország /NDK/

Tulajdonos:                                      Katona László

IMG_0483

Az MZ gyár eredete 1904-ig vezethető vissza, amikor is az addig textilüzemként működő létesítményben Jörgen Shalte Rasmussen gőzkazán, majd később gőzgépeket kezdett gyártani. Innen a cég elnevezése is /DKW= Dampf-Kraft-Wagen, gőzhajtású gép/. Aztán gyerekmotorokat gyártottak, majd 1919-től segédmotoros, majd motorkerékpárokat. A gyár 1928-ra a világ legnagyobb motorkerékpár gyára lett. Az 1929-33-as gazdasági világválság után a DKW, az Audi, a Horch és a Wanderer Auto Union néven egyesült. A
Zschopau-i gyár motorkerékpárokat és stabil motorokat szállított a hadsereg számára. A II. világháború után Zschopau szovjet ellenőrzési zónába került, de ennek ellenére 1950-ben sikerült a gyártást újraindítani az IFA DKW RT 125 tipusú motorkerékpárokkal. Ez akkoriban igen korszerűnek számított, emiatt számos mára már naggyá lett távol keleti és európai gyár lemásolta. Sorban jöttek a kiváló minőségű megbízható motorok, az ES, ETS, TS típusok. A kommunista rendszer bukásával, és Németország újraegyesítésével, azonban a gyár újra a világpiacon találta magát, ahol az időközben megerősödött, főleg japán gyártmányok mellett már nem volt versenyképes. Kísérletek még voltak a gyár megmentésére, de sajnos sikertelenül és 2008. júniusban végleg bezárt az MZ /DKW/ motorgyár.
Ezt a motorkerékpárt első tulajdonosa 1982 nyarán vásárolta, az akkor legdivatosabbnak számító élénkpiros színben. A deluxe kivitel az alapmotorhoz képest nagyobb kormányt, krómbetétes tankot, valamint gyári csomagtartót jelentett. Gazdája nagyon megbecsülte járművét, ritkán, csak szép időben használta, így a 13 éves használat után mindössze 20000 km-t motorozott vele. Utána 22 évig állt, nem mindig ideális körülmények között tárolva, így került 2017-ben új tulajdonosához, aki felújította.

emz

 

1 Comment

  1. csabihu szerint:

    Üdvözlöm Önöket!
    Nem találtam egyéb elérhetőségüket, ezért itt próbálkozom. Kedves Tamás! Ne haragudj, hogy ismeretlül írok.
    Örökségből rámmaradt MZ TS 125 motor komplett felújításához keresek hozzáértő szakembert. A motor kb 11 eve ugyan fel lett újítva és jó pár évig aktívan karba volt tarva es használva volt, de legalább 3 éve nem mozdult a garazsból, ami meglátszik az állapotán.
    Szeretném újra használható állapotba hozni a motort. Fellengzősen mondanám hogy pénz és idő nem számít, de nyilván hazudnék, de valóban áldoznék a sikeres felújításért.
    Tudnak ebben segíteni, szakembert ajánlani? Vagy a fenti motor tulajdonosa/felújítója vállal esetleg újabb motort?
    Előre is köszönöm segítsegüket!
    Üdv,
    Csaba